Pincode

Bij de aanmaak van een nieuwe elektronische identiteitskaart verstuurt de kaartproducent een document met codes naar de burger. Indien u de pincode niet meer kent en niet meer in het bezit bent van dit document kan u een nieuwe code aanvragen via de gemeente.

De aanvraag kan ook gebeuren via de website van de FOD Binnenlandse Zaken onder 'Familie' aanvraag/herdruk pin-pukcode. De aanvrager vult zijn rijksregisternummer in (terug te vinden op de achterzijde van de Belgische identiteitskaart en Kids-ID of op de voorzijde van de elektronische vreemdelingenkaart) en een geldig e-mailadres waarnaar een bevestiging van de aanvraag zal worden verzonden. De nieuwe codes worden dan verstuurd naar de gemeente waar de aanvrager is ingeschreven. De dienst burgerzaken zal de aanvrager verwittigen wanneer hij de codes kan komen afhalen.

Voor de aanvraag van de nieuwe codes hoeft u dus niet meer naar de gemeente. Dat is wel nodig om de nieuwe pincode af te halen en in dienst te stellen.

vragen

  • Aan wie mag u uw pincode geven?
    De pincode is persoonlijk en mag u aan niemand doorgeven.
  • Moet ik altijd mijn pincode ingeven?
    Voor het uitlezen van uw kaart is de pincode niet nodig.
    De pincode moet u wel ingeven voor een contract en/of aankopen via internet, voor het invullen van de belastingsaangifte via Tax-on-web, voor het aanvragen van persoonlijke documenten bij de overheid.
  • Als ik verhuis naar een andere gemeente of binnen de gemeente heb ik dan een nieuwe identiteitskaart nodig?
    Neen, de adreswijziging wordt via de pincode aangepast op de chip van de identiteitskaart.

Burgerzaken

Alfred Amelotstraat 53
9750 Zingem
Chantal Dekimpe
Marijke Dujardin
Marina Vlerick
Nico Van de Putte
09 389 01 10
09 389 01 19

Openingsuren

ma

8.30

-

11.30 u.

di

8.30

-

11.30 u.

13.30

-

18.45 u.

woe

8.30

-

11.30 u.

do

8.30

-

11.30 u.

vrij

8.30

-

11.30 u.