Huwelijken

WAT

Huwelijksaangifte:

De huwelijksaangifte houdt in dat u, na afspraak, beiden langs komt op de dienst burgerlijke stand om de akte van huwelijksaangifte te ondertekenen.

De ondertekening van de akte van huwelijksaangifte kan pas als al de nodige documenten, die door de dienst burgerlijke stand worden opgevraagd, in ons bezit zijn en ten laatste 15 dagen voor de geplande huwelijksdatum.

Plaats van het huwelijk:

U kan huwen in de gemeente waar één van de toekomstige echtgenoten of beiden zijn ingeschreven in de bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister op het moment van de huwelijksaangifte. Het huwelijk moet voltrokken worden daar waar de huwelijksaangifte is gedaan.

Getuigen:

U kan zelf beslissen of u al dan niet getuigen wenst bij uw huwelijk. Er mogen tot 4 getuigen worden aangeduid. Zij moeten de volle leeftijd van 18 jaar hebben bereikt. Een getuige mag familie zijn, maar dit hoeft niet.

Plechtigheid:

Na het voltrekken van het huwelijk biedt het gemeentebestuur cava en fruitsap aan.
Vanaf 1 januari 2015 blijft dit gratis tot 35 personen. Tussen 35 en 50 personen moet er € 50 betaald worden en boven de 50 personen moet er € 100 betaald worden. De factuur wordt pas opgemaakt na het huwelijk.

HOE RESERVEREN

Tot maximum 1 jaar vooraf kan u uw huwelijksdatum en -uur reserveren.
Deze reservatie kan per brief, fax, e-mail of persoonlijk bij de dienst burgerlijke stand. Zij moet de naam, geboortedatum en het adres van beide partners bevatten en een telefoonnummer waarop één van beiden te bereiken is. De door u gekozen datum wordt dan voorbehouden. Let wel, deze reservatie is nog geen aangifte.

Voor u andere zaken vastlegt of reserveert, wacht u best op de bevestiging van de reservatie.

WAAR KAN IK TERECHT

Bij de dienst burgerlijke stand.

WAT MOET IK MEEBRENGEN BIJ DE AANGIFTE

Zodra de dienst burgerlijke stand alle nodige documenten heeft ontvangen voor het dossier huwelijksaangifte, wordt u samen uitgenodigd om de huwelijksaangifte te komen ondertekenen.

U brengt volgende documenten mee:

  • uw identiteitskaart;
  • de ingevulde vragenlijst o.a. met (eventueel) de gegevens van de getuigen en enkele praktische schikkingen;
  • indien van toepassing, het attest van de notaris betreffende het afgesloten huwelijkscontract (dit mag ook later worden binnengebracht).

WAT KOST HET

Bij de huwelijksaangifte betaalt u volgende kosten:

  • trouwboekje: € 25;
  • huwelijken tijdens de diensturen (8.15 - 12.00 u. en 13.00 - 16.30 u.) zijn gratis.
    buiten de diensturen en op zaterdag kost dit € 200.

  • na het voltrekken van het huwelijk biedt het gemeentebestuur cava en fruitsap aan.
    Vanaf 1 januari 2015 blijft dit gratis tot 35 personen. Tussen 35 en 50 personen moet er € 50 betaald worden en boven de 50 personen moet er € 100 betaald worden. De factuur wordt pas opgemaakt na het huwelijk.

Op zondag zijn er geen huwelijken.

WAT ZIJN DE STAPPEN

  • op de dienst burgerlijke stand geeft u de datum van het huwelijk door;
  • deze datum wordt voor u gereserveerd;
  • wij zorgen voor de nodige documenten (geboorteakte, bewijs van woonst, echtscheidingsakte, ...);
  • wij nodigen u uit om de huwelijksaangifte te ondertekenen;
  • er wordt een akte van de huwelijksaangifte opgesteld;
  • het huwelijk vindt plaats op de gereserveerde datum.

WAT KRIJGT U

Na het voltrekken van het huwelijk ontvangt u:

  • een huwelijksboekje;
  • uittreksels uit de huwelijksakte;
  • indien nodig attesten werkverlet.

BIJZONDERHEDEN

Belgen die in het buitenland verblijven en niet meer in België zijn ingeschreven, doen de aangifte:

  • in de gemeente van de laatste woonplaats;
  • in de gemeente waar een bloedverwant tot en met de 2e graad zijn woonplaats heeft;
  • in de geboorteplaats in België;
  • indien bovenstaande niet van toepassing is: bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van Brussel.

Indien u in het buitenland geboren bent en/of er woont en/of er al een ontbinding van een vorig huwelijk hebt verkregen, zorgt u zelf voor een aantal documenten. Deze worden afgeleverd door de betrokken buitenlandse instantie, voorzien van de nodige legalisatie.  Meer informatie over de legalisatie vindt u op www.diplomatie.be of in de brochure legalisatie.

Zijn de documenten in een andere taal dan het Nederlands opgemaakt? Dan moeten de documenten vertaald worden door een beëdigd vertaler. De handtekening van de vertaler moet ook gelegaliseerd worden bij de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg (lijst van de vertalers is verkrijgbaar op de rechtbank van eerste aanleg).

U kan natuurlijk ook in het buitenland huwen. Dan volgt u de huwelijksformaliteiten van het betreffende land. Om de huwelijksakte te registreren legt u ze voor aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de woonplaats. De akte moet voorzien zijn van de nodige legalisaties en eventuele vertalingen. Een Belg kan, indien gewenst, deze akte laten overschrijven in de registers van de burgerlijke stand.

REGELGEVING & LINKS

www.notaris.be

www.belgium.be

www.diplomatie.be

www.vmc.be/vreemdelingenrecht

Via een e-mail naar bevolkingsdienst@zingem.be kan u een bewijs van huwelijksaangifte en een uittreksel of afschrift van de huwelijksakte aanvragen.

Burgerzaken

Alfred Amelotstraat 53
9750 Zingem
Chantal Dekimpe
Marijke Dujardin
Marina Vlerick
Nico Van de Putte
09 389 01 10
09 389 01 19

Openingsuren

ma

8.30

-

11.30 u.

di

8.30

-

11.30 u.

13.30

-

18.45 u.

woe

8.30

-

11.30 u.

do

8.30

-

11.30 u.

vrij

8.30

-

11.30 u.